XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی، معاونت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- استاد اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، hsoori@yahoo.com
3- دانشجوی دکترای تخصصی پژوهشی، مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (144 مشاهده)
مقدمه: عوامل مرتبط با سوانح ترافیکی به‌طورکلی در سه گروه عوامل مرتبط با وسیله نقلیه، عوامل مرتبط با محیط و عوامل انسانی طبقه‌بندی می‌شوند. عوامل خطر انسانی یکی از مهم‌ترین علل مرتبط با پیامد مرگ و مصدومیت ناشی از سوانح ترافیکی است که سهم کمی آن به خصوص در ایران کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف این مطالعه محاسبه یکساله سهم منتسب جمعیتی (Population Attributable Fraction) مهمترین عوامل خطر انسانی برای سوانح ترافیکی در خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران بزرگ است.
روش کار: در این مطالعه از اطلاعات ثبت‌شده 124518 نفر در فرم کام 114 در سیستم مکانیزه اطلاعات و ارتباطات راهنمایی و رانندگی کشور (فاوا)، سال 1393 استفاده‌شده است. برای برآورد اندازه اثر تخلفات رانندگان دچار سانحه در محور خیابان و بزرگراه از نسبت بروز خطر تعدیل‌یافته (Adjusted relative risk ) توسط مدل رگرسیون استفاده گردید. به‌منظور برآورد سهم منتسب جمعیتی، شیوع و اندازه اثر بر اساس نسبت بروز خطر (RR) و با استفاده از روش برازی یا فرمول میتینن سهم منتسب جمعیت محاسبه شد.
نتایج: سهم منتسب جمعیتی حرکت با دنده عقب در خیابان‌ها  98/1درصد بود. عدم رعایت فاصله طولی نیز با  93/1درصد در رتبه دوم قرار داشت. حرکت با دنده عقب و عدم رعایت فاصله طولی در خیابان ها به ترتیب 22 درصد و 23 درصد خطر جرح ناشی از سوانح ترافیکی را افزایش می دهد. در بزرگراه‌های تهران بزرگ بیشترین سهم منتسب جمعیتی، مربوط به حرکت با دنده‌عقب با 96/1درصد و تغییر مسیر ناگهانی با 90/1 درصد بود و  تجاوز از سرعت مقرر با  87/1درصد در رتبه بعدی بیشترین سهم منتسب جمعیت قرار داشت. تجاوز از سرعت مقرر 23 درصد خطر جرح ناشی از سوانح ترافیکی را افزایش می دهد.
نتیجه‌گیری: با توجه به سهم خطر منتسب جمعیتی عوامل خطر انسانی مورد بررسی در این مطالعه (حرکت با دنده عقب، عدم رعایت فاصله طولی، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و عدم رعایت فاصله عرضی، تغییر مسیر ناگهانی، تجاوز از سرعت مقرر، عدم توجه به جلو و سبقت غیرمجاز ) نظارت بر تخلفات رانندگان و کنترل دقیق آن ها در خیابان ها می‌تواند تا حدود 10 درصد از تصادفات منجر به جرح پیشگیری نماید. همچنین در بزرگراه ها، به‌کارگیری راهکارهایی برای ممانعت از  تخلفات رانندگی مورد بررسی در این مطالعه، می‌توان تا حدود 15 درصد از تصادفات منجر جرح را پیشگیری نمود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Iranian Journal of Epidemiology

Designed & Developed by : Yektaweb