دوره 8، شماره 3 - ( 9-1391 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 47-57 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nassi A, Mehrabizade Honarmand M, Shehni Yailagh M, Bassaknejad S, Talebpour A. The Epidemiology of Separation Anxiety Disorder in Isfahan Primary School Male Students . irje. 2012; 8 (3) :47-57
URL: http://irje.tums.ac.ir/article-1-5021-fa.html
نیسی عبدالکاظم، مهناز مهرابی‌زاده هنرمند مهناز، شهنی ییلاق منیجه، بساک زاده سوابه، طالب پور اکبر. همه‌گیرشناسی اختلال اضطراب جدایی در دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر اصفهان. مجله اپیدمیولوژی ایران. 1391; 8 (3) :47-57

URL: http://irje.tums.ac.ir/article-1-5021-fa.html


1- دانشگاه شهید چمران اهواز،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
2- دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
3- دانشگاه شهید چمران اهواز دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، talebpoura@yahoo.com
چکیده:   (9119 مشاهده)
مقدمه و اهداف: یکی از شایع‌ترین اختلال‌های اضطرابی در کودکان اختلال اضطراب جدایی است. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی همه‌گیر‌شناسی این اختلال در دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی انجام گرفته است.
روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان پسر 7 تا 9 ساله مشغول به تحصیل در کلاس‌های دوم و سوم ابتدایی شهر اصفهان بودند. نمونه پژوهش بالغ بر 1514 نفر بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری مرحله‌ای نسبی انتخاب گردیدند. از پرسش نامه اختلال اضطراب جدایی و پرسش نامه اضطراب کودکان اسپنس و مصاحبه بالینی، به عنوان ابزارهای تحقیق استفاده شد و داده‌های به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های آماری خی دو و رگرسیون لجستیک، تحلیل گردیدند.
نتایج:
یافته‌های این پژوهش نشان داد که میزان همه‌گیر‌شناسی اختلال اضطراب جدایی در دانش آموزان پسر 7 تا 9 ساله به میزان 93/6 درصد است. بیشترین شیوع در کودکان 7ساله‌ (46/7 درصد) بود. همچنین، کودکانی که دارای سوابقی مانند بستری شدن در بیمارستان، مهاجرت، تک والدی بودن و سابقه مرگ و میر در بستگان نزدیک بودند، دارای میزان اختلال اضطراب جدایی بالاتری بودند.
نتیجه‌گیری: این تحقیق نشان داد که اختلال اضطراب جدایی بین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی پسر از میزانی قابل توجه برخوردار است. بنابراین، برنامه‌ریزی برای پیشگیری و درمان این اختلال در اولویت است.
متن کامل [PDF 1578 kb]   (2215 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۰/۵/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۱/۲/۲ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Iranian Journal of Epidemiology

Designed & Developed by : Yektaweb