دوره 11، شماره 1 - ( دوره 11، شماره 1 1394 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 56-63 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibi M, Moradi K, Pooravari M, Salehi S. Prevalence of Behavioral Problems in Middle School and High School Students in the Province of Qom. irje. 2015; 11 (1) :56-63
URL: http://irje.tums.ac.ir/article-1-5349-fa.html
حبیبی مجتبی، مرادی خدیجه، پورآوری مینو، صالحی سمیه. بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و متوسطه استان قم. مجله اپیدمیولوژی ایران. 1394; 11 (1) :56-63

URL: http://irje.tums.ac.ir/article-1-5349-fa.html


1- دکتری تخصصی روانشناسی سلامت، استاديار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهيد بهشتی دکتری تخصصی روانشناسی سلامت، استادیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی ، Mo_Habibi@sbu.ac.ir
2- کارشناس ارشد تحقيقات آموزشی، دانشگاه تهران کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه تهران
3- کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه شهيد بهشتی کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه شهید بهشتی
4- دکتری مشاوره، دانشگاه پوترا، مالزی دکتری مشاوره، دانشگاه پوترا، مالزی
چکیده:   (5240 مشاهده)

مقدمه و اهداف: پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری دانش‌آموزان دوره‌ی راهنمایی و متوسطه استان قم انجام شده است.

روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که روی 762 دانش‌آموز (382 نفر دانش‌آموز دوره‌ی راهنمایی و 380 نفر دانش‌آموز دوره‌ی متوسطه) که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده بودند، اجرا شده است. از پرسشنامه اختلالات شخصیتی وودورث به عنوان ابزار غربالگری، از آمار توصیفی و آزمون مربع کای برای تحلیل داده‌ها استفاده شد.

نتایج: بر اساس یافته‌های مطالعه‌ی حاضر، می‌توان گفت که میزان شیوع اختلالات رفتاری در کل نمونه 82/19 درصد، در دانش‌آموزان دوره‌ی راهنمایی 72/22 درصد و در دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه 1/17 درصد است. میزان شیوع در پسران بیش‌تر از دختران، در دوره‌ی راهنمایی بیش‌تر از دوره‌ی متوسطه و در مناطق شهری بیش‌تر از مناطق روستایی می‌باشد. هم‌چنین نتایج نشان داد که اختلال پرخاشگری شایع‌ترین و اختلال وسواس- پسیکاستنی کم‌ترین میزان شیوع را در هر دو گروه دانش‌آموزان دوره‌ی راهنمایی و متوسطه دارد. در بین عوامل جمعیت‌شناختی، پایه‌ی تحصیلی، تحصیلات والدین، طلاق والدین، فوت والدین و سطح درآمد خانواده با رخداد اختلالات رفتاری در دانش‌آموزان رابطه‌ی آماری معنی‌داری داشت.

نتیجه گیری: میزان شیوع اختلالات رفتاری در استان قم در مقایسه با سایر پژوهش‌های انجام گرفته در داخل و خارج از کشور در دامنه‌ی متوسط قرار دارد. با این وجود، لزوم سیاست‌گذاری‌های سلامت روان در مقطع نوجوانی برای کاهش بار آسیب در آینده و ارایه راه‌کارهای برون‌رفت از این مسأله به قوت خود باقی است.

واژه‌های کلیدی: اختلالات رفتاری، نوجوانان، شیوع
متن کامل [PDF 278 kb]   (3980 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۵/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2017 All Rights Reserved | Iranian Journal of Epidemiology

Designed & Developed by : Yektaweb