Hasanzadeh S, Sadeghi Bazargani H, Hashemiparast M, Asghari Jafarabadi M. Assessing Partial Least Squares-Structural Eqation Modeling for the Predictors of Injuries Resulting in Hospitalization in Motorcyclists: A Case-Control Study. irje 2020; 15 (4) :352-361
URL:
http://irje.tums.ac.ir/article-1-6425-fa.html
حسن زاده شیلا، صادقی بازرگانی همایون، هاشمی پرست مینا، اصغری جعفرآبادی محمد. بررسی پیشگوییکنندههای مصدومیت منجر به بستری موتورسواران در یک مطالعه مورد- شاهدی: مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر کمترین مربعات. مجله اپیدمیولوژی ایران. 1398; 15 (4) :352-361
URL: http://irje.tums.ac.ir/article-1-6425-fa.html
1- کارشناسی ارشد، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز،ایران
2- دانشیار، مرکز تحقیقات پیشگیری از مصدومیتهای ترافیکی جادهای، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز،ایران
3- استادیار، گروه بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی مراغه، مراغه، ایران
4- استاد، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ، asghari862@gmail.com
چکیده: (3121 مشاهده)
مقدمه و اهداف: مدلسازی رابطه پیامد با عوامل خطر، بهصورت بهینهای با رویکرد PLS-SEM انجام میشود. در این مدلسازی، خطای اندازهگیری و متغیرهای پنهان را میتوان حتی در حجم نمونه کم لحاظ کرد. هدف مطالعه حاضر، تعیین پیشگوییکنندههای مصدومیت منجر به بستری موتورسواران با در نظر گرفتن نقش میانجیگری متغیر رفتار حرکتی موتورسواری در یک مطالعه مورد- شاهدی با استفاده از PLS-SEM بود.
روش کار: در مطالعه مورد- شاهدی حاضر، تعداد 300 مورد و 156 شاهد بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه، متغیرهای رفتار حرکتی موتورسواران، بیشفعالی بزرگسالان غربالگری کانرز و زیرمقیاسهای آن و همچنین متغیرهای مرتبط با راندن موتورسیکلت (نظیر داشتن کلاه ایمنی) ارزیابی شد.
یافتهها: بین متغیر پیامد مصدومیت با بیشفعالی بزرگسالان(B= 0.20, P < 0.001) و رفتار موتورسواران(B= 0.33, P<0.001)، رابطه مستقیم و معنیداری مشاهده شد ولی بین پیامد مصدومیت با متغیرهای مشخصات جمعیت شناختی و رفتارهای حرکتی موتورسواران رابطه معنیداری مشاهده نشد (P> 0.05). همچنین بین بیشفعالی با رفتار حرکتی موتورسواران (B= 0.51, P< 0.001) و رفتار موتورسواران با رفتارهای حرکتی موتورسواران(B= 0.52, P< 0.001) و نیز بیشفعالی با رفتار موتورسواران
(B= 0.39, P< 0.001) رابطه مستقیم و معنیداری مشاهده شد.
نتیجهگیری: بر مبنای نتایج بهدستآمده از PLS-SEM، برنامههای مداخلهای جهت کاهش مصدومیت بر اساس متغیرهای بیشفعالی، رفتار موتورسواران و رفتارهای حرکتی موتورسواران توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اپیدمیولوژی دریافت: 1398/11/8 | پذیرش: 1398/11/8 | انتشار: 1398/11/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول